Powered By Blogger

Totalt antall sidevisninger

Dagbok fra Kreta 2011

TORSDAG 23. juni 2011
Vi reiser hjemmefra i god tid. Pappa og meg. Vi er så heldige å få skyss av venner. Alltid hyggelig å bli fulgt til flyplassen. På Torp er det rolige tilstander, vi går rett til innsjekking, ferdig på ti minutter. Liker Torp, alt er lettvint der. Oversiktlig og smått. Flyet nedover er en times tid forsinket, grunnet tekniske feil. Ellers gikk turen strålende. Forresten har jeg kjøpt meg ny koffert, den er rosa, lilla og svart, og er såpass sær at ingen hadde maken. I det den kom inn på rullebåndet, så jeg den, og fikk tak i den uten å måtte lure på om det var andre som hadde lik. Hvorfor skal så mange ha svarte og blå kofferter?

Fredag 24. juni 2011
Så startet endelig ferien. Pappa og jeg startet dagen med en aldri så liten "Oslofrokost". En institusjon i det Kristiansenske hjem. Man tar en aldri så liten cognac og en sjokoladebit til kaffen, FØR frokosten. Du verden, det skal ikke mye til før vi føler oss litt rampete. Så var det ut og svømme en liten tur, før vi gikk ned på Incontro for å hilse på Eleni og Georgia. Veldig hyggelig gjensyn. To flotte jenter. Appelsinjuicen er forresten fantastisk på Kreta. Så fikk startet ferien med et glass. Det smakte fortreffelig. Gresk salat er også veldig godt. Med skikkelig olje. For ikke å glemme tomatene :)

Lørdag 25. juni.

Myggstikk! Du verden som denne myggen skulle ønske meg velkommen, da. har fått to stikk over kinnbeinet, og et stikk helt i vippekanten på øyelokket. Øyet er rødt, hovent og betent, så jeg måtte en tur til legen. Her skal man skyte spurv med kanoner, så det ble kortisonsalve og antibiotika. Han var litt redd for at betennelsen skulle skade synet, så da er det vel bare å lystre. Ut på kvelden tok vi en tur med "The little fun-train". Artig liten tur, Vi fikk se verdens eldste oliventre, de antar at det er ca 3600 år gammelt. Vi så også hvordan de framstiller raki, og vi fikk smake på raki med honning. Kjøpte med oss litt varer for å ha hjemme i leiligheten. Blir nok ikke så enkelt å få brukt alt ;)

Søndag 26. juni.
Jeg klør! Har kjøpt myggmiddel for en halv formue. I tillegg til medisiner og kløestillende, har vi også måttet skaffe noe for å holde krypene på avstand. Når jeg først skulle være omsvermet, skulle jeg jo ønske det var en sjarmerende mann, og ikke mygg som plaget meg. Hadde en liten shoppingrunde. Måtte skaffe et lite backgammon-brett. Pappa har lyst til å lære. Hyggelig med et slag spill på kvelden når man ikke har tv eller radio. Ellers har det vært en relativt "kjølig" dag. bare rundt 25 grader...

Mandag 27. juni.
Appelsindalen.
Det er varmere igjen. Øyet er fremdeles vrient å åpne, så jeg måtte en snartur innom legen på morgenkvisten. Fikk øyedråper. Nå håper jeg at det hjelper snart. Ellers er formen på topp. Jeg koser meg veldig. Varmen gjør godt i kroppen etter å ha vært frossen i over et halvt år. Faktor 25 og 30 er kjekt å ha. Husk at man skal bruke rikelig :). På kvelden var det strømbrudd. Det er generalstreik i landet, så de tar en krets av gangen en times tid på kvelden. Butikkene er ikke helt fornøyde, men ellers merker vi lite til tilstanden i landet. Bortsett fra en del t-skjorter med tekster som "I don't need sex, the gouverment is fucking me every day" og en lett fortvilet stemning blant en del bedriftseiere, så er det fint lite vi ser til problemene her på Platanias. En del bygg står likevel halvferdige. Vi tok nok en togtur. Denne gangen reiste vi til Orange Valley, der det dyrkes sitrus av mange slag.

Tirsdag 28. juni.
Turen til Botanisk Hage er avlyst. Litt kjedelig det, men ikke noe man kan få gjort. Det blir gradvis varmere, og det er deilig med basseng. Myggstikkene er i bedring. Jeg klarer igjen å åpne øynene, og ser ikke lenger ut som jeg har vært i slagsmål. Tar antihistaminer for å redusere reaksjonen, det ser ut til å fungere fint.

Onsdag 29. juni.
Ikke så stygge andunger...

Vi tok det lille tøffetoget igjen i dag. Turen het "Blue Lagoon", men vi så ingen lagune i det hele tatt. Derimot kom vi til en nasjonalpark med spennende fugleliv og massevis av skilpadder. Vel så spennende, kanskje. Deilig å sitte på dette toget i varmen, det lufter litt, og det er greit å komme seg ut av sola i den mest intense tiden på dagen. Det er utrolig frodig på Kreta i sommer, etter enorme mengder regn tidlig i sesongen. Roser, oleander, paradisfuglblomster, og mange andre planter, viser seg fra sin vakreste side. Kombinert med den ville og røffe naturen her, så er det et fantastisk skue!

Torsdag 30. juni.
Vi har vært her en uke nå. fargen begynner så vidt å komme, men jeg har vært svært forsiktig med sola. Jeg skal IKKE bruke opp mine dyrebare dager i varmen til å ligge brent inne på hotellet. Har svømt ca 600 meter i dag. Får prøve å sette meg et mål om å svømme litt framover. Hadde vært deilig å komme i LITT bedre form i løpet av sommeren.

Fredag 1. juli.
Måtte ta en del telefoner i dag. Lurer litt på regninga som kommer senere, men slik er det vel bare noen ganger. Vi snakket om å ta oss en liten tur, men det var godt å få unna disse telefonene først. Er alltid litt ekkelt å sitte langt hjemmefra og måtte ordne med offentlige kontorer. Likevel, jeg fikk god hjelp, og det hele viste seg å være lite dramatisk :). Til gjengjeld fikk jeg svømt ca 1800 meter i dag, og er faktisk ganske stolt av det!

Lørdag 2. juli.
forgylt sølvtåre i lærreim
I dag tok vi den kanskje fineste turen med tøffetoget så langt. Turen het "Grand Canyon", og gikk oppover Theriso-kløften til landsbyen med samme navn. Utrolig flott natur. Har knipset vilt, resultatet er over 200 bilder, hvorav en del faktisk ble ganske bra. Har kjøpt meg et smykke i dag. Det er ganske tøft! Håndlaget i forgylt sølv. En stor, gyllen dråpe som henger i lærsnor. Den ble sponset av pappa. Vi gikk på "stamplassen" vår, Liofito, for å spise middag. Pappa tok en pizza, og jeg en carbonara. Noen ganger er det godt med en liten pause fra den lokale maten. Mythos smakte godt til, men jeg er forsiktig med slikt i varmen. Myggen begynner å bli lei meg, fikk bare to nye stikk!. Vi har spilt nok et slag med backgammon, og pappa slår meg. Jeg bør huske å strikke litt på sjal, så det blir ferdig, men det er ulidelig varmt å sitte med dette i fanget. Det er godt for kroppen med litt sol og svømming nå. Har svømt ca 1800 meter i dag også.

Søndag 3. juli.
Vi vurderte å ta en tur på stranda i dag, men vind gjør at det er behageligere ved bassenget. Var nede på Incontro og snakket med snuppene som jobber der. Georgia og Eleni. Om noen av dere skal til Platanias, så må dere hilse så mye fra meg! dette er to utrolig flotte jenter! Jeg fikk en stor flaske (1,5 liter) med skikkelig olivenolje av det hjemmelagede slaget av Eleni. Tro meg, den smaker noe helt annet enn hva vi vanligvis får tak i hjemme. Frisk og fruktig i smaken. Kreterne bruker nok mer olje enn vi nordmenn noensinne kan komme til å klare. En liter i uka for et par er normalt, gjerne to, dersom man skal fritere noe. Vi bruker dråper, de bruker øser... Svømte litt mindre i dag, ca 1500 meter.

Mandag 4. juli.
Detalj fra Knossos
Dronningens rom, Knossos
I dag har vi vært på Knossos og en liten tur i Heraklion (uttales med I først, ikke HE, i følge kreterne selv). Vi reiste tidlig på dagen og hadde en liten pause underveis. Sjåføren Nicos og guiden Patric gjorde dagen til en flott opplevelse. Maken til inspirerende guide har jeg sjelden møtt. Kunnskapsrik, med humor og engasjement. Ikke rart de andre guidene i området omtaler ham som svært dyktig! VING kan være stolte av denne representanten! Etter turen på Knossos, som jo er helt fantastisk, dro pappa og jeg på arkeologisk museum. Dessverre fikk vi ikke se den vanlige utstillingen, ettersom de holder på å renovere bygningene, men vi fikk sett en del av de viktigste funnene. Deriblant "Slangegudinnen", eller hva nå denne lille figuren heter. Vakker kunst, nydelige ting, men dessverre fryktelig mye mennesker inne i dette lille rommet, så jeg måtte til slutt bare trekke meg ut. Fikk ikke svømt noe særlig i dag, bare et par hundre meter når jeg kom hjem for å få igjen litt sirkulasjon i beina etter å ha sittet på buss...

Tirsdag 5. juli.
I dag hadde vi en rolig dag. Litt svømming og lesing av bøker ved bassenget, og litt strikking av sokker. Neida, fabrikken min har aldri ferie... Pappa fikk gave på stamrestauranten "Liofito". En halv flaske vin fra kelneren. God vin som han kan ta med seg hjem. Pappa vurderer å reise tilbake på vinterstid, vel vitende om at det da ikke blir en badeferie, men en mulighet til å se det litt mer autentiske Kreta. Han har snakket med de fastboende om saken, og fått beskjed om at da bør han finne seg et hotell i Chania sentrum. (Uttales forresten HANNIA, ikke SJ, som folk her insisterer på. De lokale blir stadig like forvirret over at vi skal en snartur innom Kina... ). Tror nok en tur til vinteren hadde vært bra for ham. Vi får se hva som dukker opp av muligehter :)

Onsdag 6. juli.
To trær som har vokst sammen som kors.
Dette er den siste dagen til pappa før han må hjem igjen. Han er vel ganske klar for å vende snuta hjemover, selv er jeg glad for å ha et par uker til. Det har vært utrolig hyggelig med reisefølge, men vi er nok enige om at det kunne vært greit med et LITT større rom når vi reiser sammen. Jentene på Incontro synes også pappa skal ta seg en tur tilbake til Kreta utenom sesong. Da er det også enklere å få gått i Samaria-ravinen. Det har vært litt i varmeste laget nå. I tillegg synes de han er såpass sprek at han kan hjelpe til med arbeidet her i området, så de foreslo at han kunne komme i september for å høste druer, november for å høste oliven, desember og januar for å høste appelsiner. Kanskje han like godt skulle flytte hit fast? Det begynner å bli varmt, 36 grader. Vi har skaffet aircondition, og jeg har svømt ca 2000 meter :)

Torsdag 7. juli.
Det var litt rart å si hadet til pappa i dag. Fulgte ham ned for å møte bussen, og kjente en liten klump i halsen. Snodig det der. Selv tror jeg han er glad for å reise hjem nå. Han synes to uker er nok i varmen. Jeg er vant til å reise alene, men synes det er fryktelig rart at pappa skal fly hjem uten følge. Merkelig det der. Sikkert noen som synes det samme når jeg reiser, men jeg liker det faktisk :). Satte meg på Incontro når pappa reiste, var litt blank i øynene, og jentene lo og spøkte med meg. De skryter veldig av pappa, synes han er en snill mann, og det har de jo rett i :). Jeg er glad jeg har et par ukers underlag for farge i dag. Smurte meg for å gå ut i sola, og tilbrakte det meste av tiden i skyggen. Gle overrasket over at jeg ble litt rød på overarmene, men det er kanskje ikke så rart likevel, for jeg tok feil flaske. After Sun har dårlig med beskyttelse. Gikk veldig bra. Litt varmt, men absolutt ikke vondt. Ikke sår hud, bare smurt ekstra godt med fuktighet!. Jeg ønsker meg hund, har tenkt litt på det i dag. Håper at jeg kan få en jobb der det lar seg gjøre å kombinere med hundehold.Vi har ca 30 grader i dag, og litt vind. Jeg må komme i gang med sokkestrikkingen, for tiden går!

Fredag 8. juli.
Dette ble nok en rolig dag ved bassenget. Jeg har kjøpt meg et lite sjal å ha i veska i tilfelle jeg skal besøke en kirke eller et kloster. De er nøye på at skuldrene skal være tildekket her. Tatt meg en tur på Incontro. Bestilte en is. Porsjonsstørrelsene her er litt i overkant store, så jeg klarte drøyt halvparten før jeg måtte gi tapt. Men du verden så godt som det var! Samme vær som i går, ca 30 grader og litt vind. Har svømt ca 1500 meter :)

Lørdag 9. juli.
Drømmeprinsen!
I dag ble det litt shopping. Jeg falt pladask for en ring. Endelig fant jeg drømmeprinsen. Også Georgia som har lovet å finne en god ektemann til meg, da gitt... Merkelig nok spør hun meg stadig om jeg har funnet en selv ;). Men, altså, drømmeprinsen er  halt i land, det vil si han sitter på en armlengdes avstand. Tok nok en sjokoladeis hos jentene på Incontro, og senere spiste jeg boureki på Liofito. Veldig godt! Må snart innom facebook og legge til nye venner der. Deilig også at jeg begynner å kjenne meg selv igjen etter en stressende vinter. Har blitt minnet om Oscar Wilde i dag. "I can resist anything except temptation".

Søndag 10. juli.
Sov lenge i dag. Skrudde av vekkerklokka, snudde meg rundt for å strekke meg, og vips var klokka nesten tolv! Jaja, jeg har lite å forsømme. Tok meg en liten lunsj hos jentene igjen. En Cretan Giapata. Veldig godt, med most oliven, fetaost, tomater og olivenolje. Samt litt krydder. Må få strikket ferdig en sokk i kveld. Tiden går, og målet er å få ferdig to par før jeg reiser hjem... Dagens shopping var en liten krok å henge veska på. Kjekk liten sak når jeg har med meg et nett med garn ned til bassenget. da holder garnet seg tørt, og den kostet omtrent 30 kroner, så det kan knapt kalles en formue... Rundt 30 grader i dag også, og nesten vindstille.Har bestemt meg for at jeg skal til Spinalonga til tirsdag. dette er Øya, altså Øya fra boken ved samme navn. Det skal bli spennende å få se litt av den mer nære historien her også.

Mandag 11. juli.
I dag ble det en særdeles rolig dag. Svømmer litt, strikker litt, og en god middag etterfulgt av en skravlestund hos era, gullsmeden på hjørnet. De har mange flotte ting der, men økonomien tilsier at jeg må roe shoppingen en smule. Det samme synes nok selgeren, Popi...

Tirsdag 12. juli.
Agios Nikolaos
Spinalonga
I dag måtte jeg opp, bokstavelig talt, før hanen galer. gikk fra hotellet omtrent 05.15 på morgenen. Slikt er galskap i ferien, men jeg skal jo tross alt til Spinalonga. Turen dit var nydelig. Været var fantastisk, og takk og pris tok jeg med meg faktor 30 i dag. Merkelig, folk som er like melkehvite som meg i mars velger å smøre seg med utelukkende olje. Er det rart de ser ut som nykokte reker? Øya er vakker. En fantastisk venetiansk mur går rundt, etter den gamle festningen. Du ser de små, gamle husene innenfor muren, de er selvfølgelig forfalt, men du verden så imponerende dette er. Nok en god guide fra Ving. De kan historien sin, disse folka. Var innom Agios Nikolaos på vei hjem igjen. Godt og varmt. Fant en plass å ta en Mythos før jeg fikk kjøpt meg en hatt. Greit å beskytte hodet også litt mot sola.

Bolighus fra Spinalonga

Onsdag 13. juli.
I dag var jeg sliten, har liggi i bassenget halve dagen. Godt å få føttene ned til normal størrelse etter at de hovnet godt opp i varmen i går.

Torsdag 14. juli.
I dag er det bare en uke igjen til jeg skal hjem. Jeg synes tiden går alt for fort, men prøver å si til meg selv at mange som reiser hit bare HAR en uke til rådighet. En liten tur til snuppene på Incontro. De hadde savnet meg de siste dagene, og lurte vel på om jeg hadde glemt dem helt. Fikk en god lunsj som vanlig, og spiste nok en gang middag på Liofito.

Fredag 15. juli.
Den lille, gale sokkefabrikken tar aldri ferie...
Jeg har strikket ferdig et par sokker! Toppen av pessimisme er antakelig å sitte og strikke sokker ved bassenget på Kreta i midten av juli. Sannsynligheten for at man skal få bruk for disse de neste dagene er minimal, heldigvis. Varmen stiger, og det er godt med kaldt vann og basseng. Vasset litt i sjøen når jeg skulle til Spinalonga, men endte opp med utslett på beina. Har fått det av sjøvann før, så tror jeg holder meg til basseng heretter.

Lørdag 16. juli.
Noen har lyst å kjøpe sokker av meg, men de vil helst ikke betale noe for jobben. Da kan de jo alltids finne fram strikkepinnene selv! Garn koster, og håndlaget tar tid. Da var det rett og slett hyggeligere å gi dem bort til ei som var imponert over jobben, som rett og slett bare spurte om hun kunne få dem. Litt forsinket 40-års presang ;). Artig å se ansiktsuttrykket når jeg sa: vær så god... Hilste på mannen til Eleni i dag. En hyggelig kar.

Søndag 17. juli.
Kattunge på Knossos
Hva ER det med en del skandinaver på Kreta. De er så solbrente at huden ramler av i store flak, men insisterer fremdeles på at faktor ti er nok. Dama på apoteket så helt bestyrtet ut! Kjære venner, man kan fort ødelegge store deler av en ferie ved å ikke beskytte seg nok. Har du brukt mange penger på ferie til syden, så skal du passe deg, så kan du kose deg hele tiden. Skal du bare bli brun, får du sabla mange timer i solarium for hva en tur til Kreta koster! Selvfølgelig nok en tur innom snuppene på Incontro i dag, og middag på Liofito igjen. Jada, jeg går igjen på steder jeg liker. Er ikke så opptatt av at stedene skal ha fem stjerner, som at atmosfæren skal være hyggelig, og betjeningen skal hilse på meg og kjenne meg igjen. Det siste er faktisk ganske viktig for meg når jeg reiser helt alene.  Hilste på mannen til Eleni.

Mandag 18. juli.
Bakerovnen Spinalonga
Jeg begynner å grue meg til å reise hjem igjen. Jeg vil rett og slett ikke reise fra varmen, fra hyggelige mennesker og muligheten til å svømme i bassenget daglig. Jeg vil ikke hjem til virkeligheten i Norge. Kjenner at det har vært veldig bra for meg med en skikkelig ferie nå. Vinteren var tøff, både rent fysisk og mentalt. Dette var en liten flukt bort fra realitetene, men problemet med en slik flukt, er at man skal tilbake en gang også. Likevel, hatt en hyggelig dag, Snakket med Betty og Popi, samt selvfølgelig Georgia og Eleni.

Tirsdag 19. juli.
Det begynner å bli skikkelig varmt. ca 39 grader i dag, og høy luftfuktighet. Var "utro" mot stamrestauranten i kveld, og dro til Sebastians som ligger midt mellom Agia Marina og Platanias. Var "Gresk Aften" der, med musikk og dans. Spiste buffet, og fikk panacota av sjefen selv. Har snakket litt med kona hans på era, gullsmeden, så jeg fikk streng beskjed av henne å hilse ham og si at han skulle spandere desserten. Nydelig mat, men som vanlig, man blir for mett. Jeg er forresten en elendig danser, særlig når jeg er forspist, varm og tørst! *flirer*. Alle som har sett meg danse, kan bekrefte at jeg er lite grasiøs. Men, ok, vi skal alle ha våre svakheter. Jeg skal jo ikke søke jobb som prima ballerina i Oslo Opera og Ballett...

Onsdag 20. juli.
En flott oleander. Nydelig, men giftig!
 I dag har det vært dagen for å si farvel til folk. Eller, på gjensyn. Jeg må definitivt skaffe meg jobb snarest, så jeg har råd til ferie neste sommer også. Mange hyggelige mennesker jeg har blitt kjent med. Jeg vil tilbake igjen til neste sommer også. Om ikke annet så for en uke eller to... vet jo ikke om jeg får så lang ferie til neste år. Alt avhenger av jobben, og lærerferie får jeg nok garantert ikke :). Jeg har hatt noen fantastiske uker her. Det har vært deilig å la skuldrene falle ned til rett nivå. Det har vært hyggelig å prate med folk, det har vært godt å løsrive seg fra datamaskin og tv. Jeg har fått lest noen bøker, jeg har fått strikket litt. Jeg har vært mer sosial enn på lenge! Endte opp med å ta meg en drink på kvelden. Ville ikke hjem for å pakke koffert, så det ble rimelig sent før jeg fikk lagt meg. Spiller ingen rolle, jeg kan sove på flyet!

Torsdag 21. juli.
Hjemreise. Turen hjem gikk uten komplikasjoner og uten dramatikk. Sov det meste av tiden på flyet. Var utrolig hyggelig å bli møtt av pappa på flyplassen! Er godt å føle at noen venter på en :). Til tross for at jeg ikke hadde lyst til å reise hjem, føles det godt når man først er her. Greit å hilse på pappa, nabo og sjekke at alt er greit i leiligheten. Har regnet mye hjemme, skjønner jeg. Jeg fikk noen flotte uker med sol, det unner jeg andre også nå.