Powered By Blogger

Totalt antall sidevisninger

søndag 2. desember 2012

O Jul med din Glede?

For de fleste av oss er julen en høytid der vi gir og får gaver. Vi kan diskutere i mange år hvorvidt dette er hyggelig eller ikke, om det har gått helt av skaftet, eller om det er positivt. Uansett, å få en gave eller to i jula er noe de fleste av oss setter pris på. Vi synes også det er trivelig å ha noe å gi andre. Det er alltid spennende om gaven faller i smak.

I søkkrike Norge er det dessverre mennesker som aldri får en julegave, som ikke har økonomi til å kjøpe det de sårt trenger, av så mange forskjellige årsaker. Kirkens Bymisjon i Tønsberg har inngått et samarbeid med Quality Hotel Tønsberg om å samle inn gaver til de som ellers ikke får noen, eller knapt har det de trenger. Oppfordringen er klar, de håper å samle inn 5000 gaver i år, helst 15000. Det er mange i lille Tønsberg med omegn. Det de trenger mest av alt er varmt tøy. Hjemmestrikket er ekstra verdsatt. I Tønsberg er det for tiden størst behov for klær til tenåringer og voksne.

Som de fleste sikkert har sett er jeg rimelig glad i å strikke, og det er liksom begrenset hvor mange par strikkesokker jeg trenger selv. Familien begynner også å få varme føtter, så da kan jeg bruke litt tid på andre. De fleste som strikker en del har rimelig mye garn liggende, flotte restegarn som blir tøffe sokker, garn som ble kjøpt til et prosjekt som aldri ble ferdig, og garn som bare hylte at de ville bli med hjem fra butikken. Jeg har alt for mye slikt garn, og derfor har jeg bestemt at en del av dette garnet skal gå til Bymisjonen.

Likevel, når vi snakker rester og feilkjøp: Jeg vil IKKE gi bort noe jeg ikke kunne tenke meg å bruke selv, eller som jeg ville synes var rart at andre tok på seg. Kvaliteten skal være god. Det skal være pent og skikkelig laget, om enn ganske enkelt. For å få tid til å lage mest mulig, så må det jo gå rimelig raskt.

Dersom DU vil være med på en slik måte å benytte garnet ditt, så kontakt bymisjonen på hjemstedet, eller diakonen i den lokale menigheten. Disse har stort sett en god oversikt over hvem som trenger hjelp, uansett religiøs tilknytning. En del krisesentre tar også imot slike plagg, da folk ofte ikke har hatt anledning til å pakke når de trenger denne typen hjelp. Dersom dere har flere forslag til steder der de kan trenge et lite lager med varmt og godt hjemmestrikket, så er det hyggelig om dere legger en liten kommentar under her.

Med ønske om at alle mine venner skal få en meningsfylt og god juletid!


1 kommentar: