Powered By Blogger

Totalt antall sidevisninger

søndag 24. mars 2013

Liter(p)syken....

Litersyken er et velkjent fenomen for akvarister. Det er ikke uten grunn at vi anbefaler folk å starte med drøyt hundre liter som oppstart. For det første er det enklere å holde stabile verdier, og for det andre så har man så mange flere muligheter.

Akkurat nå ser det ut til at det er helt nødvendig for meg å utvide litt. Jeg har nemlig fått et fantastisk lekspar med ancistrus. Ei vakker dame fra Danmark, og en staut kar fra Stokke. Lørdag for to uker siden lekte de for første gang, etter et par ukers bekjentskap. Resultatet vistes forrige lørdag, i omtrent tretti søte små. Ancistruspappa er en fantastisk far, og har voktet vel på både egg og yngel. De siste dagene fikk jeg likevel de søte små oppi en fødekasse, så de ikke skal gå inn i filteret.

I går oppdaget jeg litt aktivitet hos herr og fru ancistrus igjen. De jaget hverandre rundt i akvariet, og jammen slapp fruen inn i hulen i noen sekunder. Lenge nok til at jeg i dag ser en ny, flott klase med egg. Det ser ut til at klasen er større denne gang enn sist, men det er vanskelig å avgjøre, for pappa passer alltid på.

Så, om alt går som det skal, så har jeg enda flere yngel i løpet av påskehelgen. Slikt er moro for en akvarist, og sikkert ganske sært for andre. Men det er faktisk når fiskene yngler at man føler man får til akvarium. Det er da det blir moro :) ... Jeg vil ikke forstyrre pappaen med fotografering nå, så dere får heller prøve å tyde bildene fra forrige eggklase som ligger litt lenger ned i bloggen. Og så kan dere jo ta en titt på miniancistrusene som jeg også har lagt ut her. De er kjempesøte nå. De er ca 1,5 cm lange :)

Ha en strålende Palmesøndag. Her skal dagen nytes sammen med gode venner!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar