Powered By Blogger

Totalt antall sidevisninger

tirsdag 26. mars 2013

Se de vokser!

Den flotte moren
Egentlig er vel ikke disse bildene så veldig egnet til å vise veksten hos ynglene mine, for jeg har ikke så mange plasser i fødekassa som egner seg til sammenligning av størrelsen før og nå. Likevel, de vokser og koser seg, disse små. De er nå ca 1,5 cm lange uten halefinnen. 1,8 med. De er så søte, at når jeg først går til akvariet for å studere dem, så skal jeg bare titte litt, og plutselig har en halvtime gått. Aner ikke hvor den tiden blir av. Kan det være aliens som bortfører meg? Spiller liten rolle, egentlig, så lenge fiskene har det bra, og det har jo jeg også.

Uansett: Ancistruser er noe av det nyttigste man kan ha i et akvarium. Særlig de små er effektive i å spise opp alger som gror der man ikke vil ha dem. Kjekk egenskap. De er relativt hardføre, litt sky, og meget sjarmerende. De har kanskje ikke så prangende farger, så mange synes de er lite interessante av den årsaken. Dette er egentlig fryktelig trist, for av alle de forskjellige typene fisk jeg har hatt, så er det disse som fascinerer meg mest.

Yngel, ca 1,8 cm lang, med halefinnen



De er utmerkede fisk å ha i relativt små akvarier, fra femti liter og oppover. De er enkle for nybegynnere å få til, de er nyttige, og om du kjøper dem når de er ca tre-fire cm store, så er de heller ikke så dyre. Et lekspar som jeg har her, kan derimot koste noen kroner.

Ancistruspappa passer egg, igjen... 
Sjarmerende smårollinger leker seg i boblene
Det er mange forskjellige typer ancistrus. Dette er den vanligste. Den som ofte blir omtalt som sp. oppdrettsvariant. Vanlig betyr ikke kjedelig. Det betyr at den har kvaliteter som mange ønsker å innføre i karet sitt. Så, "alle" som vurderer å skaffe seg akvarium, bør lese litt om ancistruser. Jeg selv er sjarmert i senk, og var solgt første gangen en ancistruspappa passet egg, og gikk til angrep på den digre hånda mi når jeg nærmet meg hulen. Ikke dårlig av en 13 cm stor fisk å dundre løs på hele meg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar