Powered By Blogger

Totalt antall sidevisninger

tirsdag 29. mars 2011

Etiske valg

Det skal neimen ikke være lett å ha en smule samvittighet. Hvorfor i alle dager må man bruke groteske metoder for å fremstille ull? Jeg mener, ull er jo som utgangspunkt å bruke et animalsk produkt uten å plage sauen. Den synes det er godt å bli klipt en gang i blant. Og så finner jeg ut at det er noe som heter mulesing. behandlingen er så grotesk at jeg ikke orker skrive om det, men du kan finne video på PETA om du er av det tøffe slaget. For meg holdt det lenge å lese om det... Så; bomull er skadelig fordi de bruker enorme mengder plantevernmidler i produksjonen. Sau blir utsatt for tortur, silkeormen ender sine dager under produksjonen av silkefibre. HJELP, jeg går meg vill i begreper, og prøver å finne et alternativ jeg kan stå inne for.

Har fått litt hjelp på veien av ei dame jeg kjenner litt fra nettet. Hun har funnet ull fra sau som har det godt. Hun har også funnet ut at bambusfibre og soya er gode alternativer til silke, så nå må jeg forsøke meg på disse. Lin er visstnok bedre for miljøet enn bomullsproduksjon, så da har man vel et godt alternativ der, i alle fall.

Den gode nyheten er at mulesing visstnok ikke blir foretatt på alpakka, men jeg har lite erfaring med å reise langt for å sjekke hvordan dyrene blir behandlet. Selvfølgelig skulle man klare å ta alle hensyn på en gang, men inntil videre, tror jeg rett og slett at jeg får begynne med å forsikre meg om at dyrene i det minste har sluppet mulesing, og så får jeg lete etter mer informasjon om hvordan de har det ellers, etterhvert. Noen som har gode råd om hvor jeg skal lete etter slikt, og hvor jeg skal få etisk akseptable produkter, så er det bare å skrike :)

Ha en ellers strålende aften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar