Powered By Blogger

Totalt antall sidevisninger

fredag 18. mars 2011

Sitteunderlag

Av en eller annen grunn har jeg aldri sitteunderlag selv. De jeg strikker til meg, ender gjerne som en vertinnegave før jeg rekker å ta dem i bruk ... Så, nå har jeg funnet fram noen nøster med "iglo soft" fra Trysilgarn, så får vi se om jeg får noen å ha her hjemme, også...

Iglo soft er vel det beste garnet jeg har strikket sitteunderlag av så langt, og koster ikke så mye. Rundt 15 kr per nøste, og enkelt og godt å strikke av. Jeg strikker fram og tilbake på rundpinne, pinne nr 7. Invester i en god rundpinne når de er så tykke som dette. Sjekk spesielt overgangen fra den fleksible tråden og opp på selve pinnen. Når overgangen der er for krapp, blir det alltid slitsomt å strikke. Fikk en fra sandnes nå, den er fantastisk behagelig, Blankt stål eller bambus anbefales. Stålpinner bør være hule, så de ikke blir for tunge å jobbe med.

Jeg pleier å legge opp 55 - 60 masker, og strikker rett fram og tilbake (rillestrikk) til jeg har brukt opp fem-seks nøster. Til slutt strikker jeg en hank. Jeg tover det hele i vaskemaskinen, det beste er å kjøre to sitteunderlag samtidig, men man kan også tove et sitteunderlag ved å kjøre det i maskinen sammen med en gammel dongeribukse. Man trenger litt som kan jobbe mot hverandre. Ikke bruk gamle håndklær, disse loer, og du får små lodotter tovet inn i underlaget. Det blir ikke pent. I min maskin kjører jeg det vanligvis på 40 grader, vanlig standard program. Jeg bruker helst milo eller ecover delicates å vaske med. Begge midlene gir gode resultater. Østlandsgarnet fra Nille er også greit å tove, men da kan det hende du trenger å øke temperaturen. Dette er en del tynnere, så strikk med dobbel tråd...

Et litt tynnere sitteunderlag får du om du bruker Rosendal, dette kan du kjøpe på Nille, og da holder det med ca fire nøster. legg opp fem masker mer, så det ikke blir for smalt.

Bilde før og etter toving følger...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar