Powered By Blogger

Totalt antall sidevisninger

torsdag 10. mars 2011

Litt om kvalitet...

Vi strikkere og heklere er forskjellige. Noen liker harde garntyper som er faste å jobbe med, andre, som meg, foretrekker mykere kvaliteter. Når jeg skriver at en garntype er tung å jobbe med, er det fordi JEG synes det var et hardt garn. Andre elsker denne følelsen. Det viktigste, som med pinner, er at du finner det du liker selv. Sliter du med vonde armer, lønner det seg ofte med litt mykere kvaliteter, er du ute etter styrketrening uten vekter, er raggegarn ideelt...

Jeg er så heldig at jeg kan litt forskjellig. Noen garntyper jeg har kjøpt opprinnelig til strikking av sokker, ble for slitsomme for meg å strikke med. Så nå har jeg masse flott mangefarget garn til hekling isteden. Dette garnet var av typen litt ujevn tykkelse. Det synes jeg blir frustrerende i sokker, men i hekling, synes jeg det gir en flott struktur.

Dersom du skal sette i gang med ditt første strikkeprosjekt, vil jeg anbefale litt myke kvaliteter, jevn tykkelse og jevn spinning. Ta også turen innom en spesialforretning, der du kan få hjelp med prosjektene underveis. Er du litt mer erfaren, er det bare din egen fantasi som setter grenser. Prøv deg fram. Mange rimelige garn å få tak i rundt omkring. Det viktigste da, blir at du finner en garntype som egner seg til det du ønsker å lage. Det er moro å eksperimentere. Og man skal ikke bruke oppskriftene FOR rigid. De er et godt forslag til framgangsmåte, men det er alltid moro å gjøre en personlig vri :)

Man sier gjerne at det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Slik kan man vel nesten si om garn også. Det er svært lite direkte dårlig garn å få tak i, men det er ikke nødvendigvis egnet for alle typer arbeid.

Tilbake til mangefarget sjal :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar