Powered By Blogger

Totalt antall sidevisninger

fredag 25. mars 2011

Interiørblogging...

Enda en slager på blogg-himmelen er interiørbloggene. De får veldig mange lesere, og er sikkert kjempeartige. Så nå tenkte jeg å skrive en litt alternativ interiørblogg....

De som kjenner meg godt, vet at jeg har en noe uortodoks ordenssans. IKEA har sine kommoder og skohyller, Europris har sine plastbokser og Nille har sine pappkratonger. JEG har den største oppbevaringsløsningen av dem alle... SOVEROMMET!... Ja, rent bortsett fra at stua er hakket større, så er det nok flere gjenstander oppbevart på soverommet. I nye leiligheter har de stort sett glemt at folk trenger oppbevaringsplass. Jeg har en fem kvm bod, det skal liksom holde til sykkel, hageartikler, spader, sand, gamle akvarier, luftmadrasser, telt, verktøykasse, bøker, kofferter, spionkamera, rødvin, sengetøy, hobbyartikler, garnnøster, videoer, kakebokser, strykejern, sykkelpumper, instrumenter og garnvinne... jeg sliter.

Ok, så oppbevaring er vanskelig, ordenssansen er slett, hva med fargene? Joda, har grønne stoler og sofa, grått teppe, svarte gardiner, umalt furu bokhylle, et påskeegg som jeg glemte å rydde bort i fjor står i en krok... Dessverre tomt for alt som er av sjokolade og annet godt. Har gulvbelegg, noe som faktisk er veldig bra for folk som tidvis driver med akvarium. Veggene er såkalt fransk grå, det var slik når jeg flyttet inn for snart sju år siden. Alle andre har latte-fargede vegger, så om jeg skal male, så må det bli noe helt annet. Jeg er ikke A4, og da kan jo ikke leiligheten se ut som om den er bestilt direkte fra BOHUS. Maleriene på veggene er faktisk originale oljemalerier, skikkelig innrammet. En stor takk til farfar som sørget for at vi i familien har mer kunst enn gjennomsnittet. Om andre liker dem, dr**** jeg loddrett i, jeg er glad i dem, og synes de er flotte :)

Ellers har jeg en pc-pult her som flyter over av voss-flaske, kobber- og messingpuss, lampe, leppestift, lyspære, garn (sjokkert nå?) et dataspill som enda ikke er pakket ut av folien, ei sangbok fra folkehøgskolen og en parfyme. TV-benken flyter over av dvd-plater, en reklamekatalog, et stereoanlegg og støv... Stuebordet har en lett blanding av en trebolle, krystallskål med sukker, metall-litermål med saft og en boks med te. På kjøkkenet har jeg TO særs viktige kjøkkenapparater for tiden, mikroen og Nespresso-maskina. Da har jeg alt som skal til for å lage en skikkelig mocca...

Drømmer jeg om å pusse opp? ikke egentlig. Har jeg lyst på store speil i entreen? Nei, ellers takk, det holder å møte seg selv ansikt til ansikt på badet, jeg vil helst slippe det synet hver gang jeg går ut og inn en dør... Synes andre det er fint her? Neppe. Men de fleste får en klem når de kommer innenfor døra, og har det hyggelig... Hvilken trend dette er? Man-tager-hva-man-haver-og-sper-på-når-man-må-med-det-man-finner-nødvendig-og-økonomisk-akseptabelt...

Så, hva kan jeg IKKE klare meg uten i hjemmet mitt? Først og fremst en skikkelig godstol. Det må man ha for å orke å strikke i timesvis ;)... Dernest må jeg ha godt lys! Et deilig pledd gjør kveldene alene mindre traurige, og en kaffemaskin gir en oppkvikker... sistnevnte er faktisk ikke mer enn noen få måneder i dette huset. Dersom jeg skulle male i dag, tror jeg at jeg ville gått for en heftig farge. Kanskje lilla vegg? Hva med turkis? joda, lattefarger er stilrent og lekkert, men det er liksom ikke helt meg. Er det noe nytt jeg ønsker meg? Alltid... men ikke nok til at det skal gå på bekostning av å kunne drive med andre hobbyer og en ferietur. De fleste av oss er nødt til å prioritere. Også jeg :). Men selvfølgelig hadde det vært hyggelig å ha plass til et stort vinskap, med riktig temperatur, til enhver tid fylt til randen av godsaker. Slik er det nå engang ikke, og jeg klarer meg fint så lenge jeg får et glass med stett å servere de edle dråpene i.

Joda, det er flott å komme inn i et hus der folk har sin særegne stil, der det oser gjennomført eleganse. Der alt er diskret tilpasset, og blader og bøker er gjemt vekk i pene skuffer. Der støvet aldri får lagt seg, og krystallet alltid er gnistrende rent. Jeg må bare innse at slik kommer jeg aldri til å få det, med mindre jeg vinner så mye penger at noen tar jobben som hushjelp her. Jeg tror nok jeg må innse at den som skulle holde ut her, ville kreve en klekkelig betaling. I mellomtida tenker jeg at hybelkaniner også er selskap, bladene på bordet viser at jeg bor her, garnnøstene viser at jeg har interesser utover å se på TV. Jeg trives på en eller annen merkelig måte i rotet mitt. Som ei venninne så godt sa: Om andre klager på rotet, så skal man bare svare; sånn har JEG det... Mulig noen føler for å finne fram støvkosten her, men det er faktisk ikke mitt problem!

Jaja, mens jeg filosoferer over hvordan folk klarer å ha slike vakre hjem, går jeg ut og hakker løs litt is fra ingangspartiet her. Jeg er lei av å ballanserer på våt is, så nå skal det bli bar asfalt i løpet av helga. Ha en riktig flott ettermiddag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar